Kuulumiset

Kierteen ja Tekijän yhteinen Päätösseminaari Teatterikesässä! 

Seminaari järjestetään keskiviikkona 7.8.2013  Congress & Culture Center Puistontorni 
(Väinö Voionmaa- sali, Hämeenpuisto 28)

Seminaarissa keskustellaan Kierre-hankkeen tuloksista sekä siitä, miten Kierre-projektin tuloksia hyödynnetään teatterikentällä. Keskustelemassa ovat Projektipäällikkö Susanna Ihanus, asiantuntija Eero Pölönen sekä Teatteri Siperian taiteellinen johtaja Marika Heiskanen.

Kello 11.30 alkaa paneelikeskustelu esitysten liikkuvuuden ja teatterikentän yhteistoimminan kehittämisestä. Mukana keskustelussa mm. ohjaaja Mikko Roiha (Vapaa Teatteri),  kulttuuriasiainneuvos Kirsi Kaunisharju (OKM), toimitusjohtaja Tommi Saarikivi (STEFI), toiminnanjohtaja Maaria Kuukorento (Teatterikeskuskus ry) sekä johtaja Minna Sirnö (Tinfo).

Kahvi- ja lounastarjoilun vuoksi ilmoittautumisia
pyydetään 31.07.2013 mennessä oheisesta linkistä:
 

https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/10013/lomake.html 

Tervetuloa!

Kierre vietti aurinkoisen viikonlopun Seinäjoella Teatteripäivillä!


Kierre vieraili Seinäjoella järjestetyillä Teatteripäivillä ja osallistui samalla Seinäjoen kaupunginteatterin 50-vuotisjuhla Gaalaan sekä nyt neljännen kerran järjestettyyn Thalia Gaalan. Tunnelma Seinäjoella oli leppoisa, eikä kova pakkanenkaan saanut auringon tuomaa hymyä pyyhittyä pois..





Kierre toi messuille oman pisteensä, jossa vierailijat  pystyivät tutustumaan tuotantoprosessikaavioon, joka löytyy nyt myös netistä, osoitteesta kierre.tamk.fi. Käykäähän tutustumassa!


Kierre osallistui myös Teatteripäivien aikana järjestettyihin seminaareihin, jossa keskusteltiin teattereiden tulevaisuudesta. Kävimme myös katsomassa tamperelaisen Teatteri Telakan 
esitykset Kuningatarleikit.
 



Kierre vieraili aurinkoisessa Jyväskylässä 20.2.2013

Kierre vieraili Keski-Suomessa aurinkoisena keskviikkona. Alvar Aallon suunnittelmassa teatteritalossa käytiin mielenkiintoista keskustelua teatterin tekemisestä ja esityksen valmistamisen prosesseista.

Kiitos Jyväskylä!
















Seinäjoen teatteripäivät 9.-11.3.2013
Kierre-projekti vierailee Seinäjoen teatteripäivillä ja esittelee teatteriprosessin mallinosta omalla ständillä Seinäjoen kaupunginteatterilla. 
Tervetuloa!

Kierre vieraili 29.1 Oulussa
Kierteen roadshow otti ensimmäiset askeleensa kentällä ja lähti pelottomasti aamujunalla kohti Pohjois-Suomea. Matkalle lähti allekirjoittaneen kanssa projektipäällikkö Susanna Ihanus sekä asiatuntija Eero Pölönen. Oulun kaupunginteatterissa meidät vastaanotti teatterin johtoon kuuluvia henkilöitä. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kierteen roadshow on startannut!
Kierteen ensimmäiset vierailut sijoittuvat Ouluun ja Lahteen. Kierre vierailee myös Seinäjoen teatteripäivillä maaliskuussa 9.-11.3.2013.

 

 

Lainsuojattomat tulevana viikonloppuna Porissa.
Millaisia työtehtäviä kätkeytyy erilaisten tittelien taakse? Millaisia eroja on organisaatioiden välillä? Miten toimenkuvat suhteutuvat toisiinsa esittävän taiteen organisaatioissa? Kenellä on valta ja kuka kantaa vastuun? Millaisia haasteita muuttuva toimintaympäristö asettaa johtajuudelle ja tuottajuudelle? Miten lisätä tasa-arvoa, avoimuutta ja moninaisuutta esittävän taiteen kentällä? Millaisia urakehitysmahdollisuuksia alalla on jo olemassa ja mitä kaivataan tulevaisuudessa?
Kierre-projektissa ollaan käsitelty samoja asioita ja tulevana viikonloppuna Porissa voi tutustua tarkemmin Tekijä-hankkeeseen.

http://www.rakastajat.fi/node/394

Oppimista oppimassa

Vuosien varrella teatteriin liittyvissä koulutus- ja tutkimustehtävissä nousi esille hyvin tyypillinen ongelma: Täydennyskoulutukselle olisi kova tarve, mutta aikaa opiskeluille ei teatterin tiiviin tuotantorytmin lomassa olisi. Muutenkin toiminnan kehittämistä tarvittaisiin, mutta mistä osaaminen ja aika sen tekemiseen?

Haasteena tyypillisesti teattereilla on, että työtehtävien aikana tekijöillä ei ole riittävästi aikaa oman työnsä saati tuotantoprosessien analyysille, reflektoinille tai vuorovaikutukselle. Kaikilla työntekijöillä ei myöskään ole selkeää kuvaa omista tehtävistään, niiden rajoista ja kehityspotentiaalista, saati käsitystä toisten samaan tuotantoon osallistuvien henkilöiden tehtävistä tai koko teatterin työprosesseista. Kuitenkin keskusteluissa eri teatterilaisten kanssa juuri nämä tekijät koetaan kaikkein tarpeellisimmiksi teatterin tekemisen kehittämisessä. Aikaa keskustelevalle kehittämiselle olisi siis löydyttävä, mutta mistä?

Uskomme, että juuri teatterin työprosesseja on kehitettävä, koska työn sisältämät oppimisvaatimukset ovat lisääntyneet. Mahdollisuudet työajalla vastata oppimishaasteisiin ovat vähentyneet, vaikka työnkuvat ovatkin monipuolistuneet ja kouluttautumismahdollisuudet parantuneet. Miten solmua voisi purkaa ja tehdä aikaa uuden oppimiselle? Voisiko sen yhdistää työn tekemiseen? Uskomme, että voi, mutta se vaatii uutta tarkastelua työn tekemisestä.

Kuuntelua ja luottamusta
Luova ajattelu on herkkä prosessi ja sitä on vaalittava. Kun luovaa työtä tehdään ryhmässä, on myös opittava kuuntelemaan, sillä uusien asioiden esittäminen vaatii ihmisten välistä luottamusta. On helpompi sammuttaa luovaa ajattelua kun sytyttää sitä.

On tärkeää oppia yhdessä. Yksin ei yhteisöllistä teatteriesitystä tehdä. Täytyy oppia kuuntelemaan, kysymään ja kehittämään yhteistä ajattelua tarkastelemalla asioita eri näkökulmista. Vain siten luovassa työyhteisössä voidaan saavuttaa yhteinen visio.

Jotta teatteriesitys syntyy, tarvitaan tällainen yhteinen näkemys, määränpää, jonne pyritään. Visio muodostuu dialogissa suunnittelijoiden ja ohjaajan kanssa. Kaikki eivät aina ajattele samoin ja jaa samaa visiota. Yhteinen visio on konsensus, tavoite, jonka kaikki voivat hyväksyä niin, että he työssään sitoutuvat siihen, jolloin vältetään mahdolliset ristiriidat henkilökohtaisten näkemysten ja lopullisen esityksen välillä.

Työryhmän tulisi tiedostaa, että on tärkeää hahmottaa mitä tahansa syntynyttä ideaa tai ongelmaa vaihtoehtoisilla tavoilla. Hyvällä ennakkosuunnittelulla taas mahdollistetaan se, että työprosessissa on aikaa innovoida, ideoida, oppia, jakaa hiljaista tietoa ja kunkin kehittää ammattitaitoaan.


Kokeillen uusia ulottuvuuksia
Teatterituotannon aikana on vaikeata kokeilla erilaisia työvälineitä tai työmenetelmiä. Kiireen aiheuttama tarve ratkaista ongelmat nopeasti tuottaa joskus ilmaisullisesti latteita ratkaisuja. Työvälineitä pitäisi päästä kokeilemaan ja testaamaan. Siksi tarvitaan aikaa erilaisille demonstraatioille.

Korkeakouluyhteistyön kautta työharjoittelijoiden ja projektien avulla saadaan teattereihin uutta näkökulmaa tuotantoprosessin vaiheiden uudenlaiseen toteutukseen.

Kierre-projektin fokuksessa on ennakkosuunnittelu, erityisesti taiteellinen, käsitteellinen suunnittelu. Taiteellisella, käsitteellisellä suunnittelulla tarkoitetaan sitä, että ihminen osaa tutkia ja suunnitella, tarkastella tosiasioita, organisoida ja järjestää sekä kokonaistaa ja mallintaa erilaisia työvaiheita. Prosessin ymmärrys synnyttää suunnittelijassa luovia ratkaisuja selvitä työstään vähemmin virhein, säästää itseään, työaikaa ja tuotannon resursseja.

Kierteessä ohjataan johtamista uuden tiedon tuottamiseen ja yhteisön toimintamallin yhteiseen kehittämiseen. Kun tuotantoryhmät saavat valtuuden toimia itseohjautuvasti niin tiedon jakaminen nopeutuu ja organisaation oppiminen mahdollistuu. Kierteen avulla kehitetään työntekijöiden oppimista tukevia ja oppimisen mahdollistavia toimintakäytäntöjä ja työn organisoinnin tapoja.

keskiviikkona

Kierteen vauhdissa

Kierre tutkii toimintamalleja ja oppimista
Viime vuosikymmeninä teatterityön talous- ja toimintaympäristö on muuttunut ja vaikuttanut työyhteisöjen toimintakykyyn. Muuttuva työelämä edellyttää työntekijöiltä entistä vankempaa kapea-alaista asiantuntijuutta - näin myös teatterissa. Toisaalta työtehtävät ja -olosuhteet haastavat työntekijät joustavuuteen, liikkuvuuteen sekä työssä tapahtuvaan jatkuvaan itsensä kehittämiseen ja oppimiseen.

Kierteessä on tavoitteena pitkäjänteinen ja kehittyvä teatterityön toimintamallien kuvaus ja muutosprosessi. Tuloksena on myös työelämälähtöistä koulutusta sekä tutkimusta ja opiskelijaprojekteja teatterityöstä. Osa toimintamalleista konseptoidaan hyviksi käytännöiksi jaettavaksi edelleen, kertoo Kierteen asiantuntija ja idean isä, TAMKin lehtori Eero Pölönen.

Teatterin taiteelliset tavoitteet ja tuotantojen hallinta kohtaavat projektin myötä uudella tavalla. Teatterialan rakenteet, niitä tukevat tekniset resurssit ja yksityinen ammatillinen osaaminen integroituvat paremmin teatterin tuotantoprosessiin.

Työyhteisölähtöistä kehittämistä
Kierre-projektin osallistavan työtavan vaikutuksesta teatterintekijöiden motivaatio oman työn kehittämiseen, oppimiseen ja työympäristöön toteutettaviin innovatiivisiin muutoksiin lisääntyy.

Työssäviihtyminen ja työssäjaksaminen paranevat, kun työntekijät kokevat osaavansa vaikuttaa oman työn tekemisen prosesseihin, uskoo Pölönen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti